فردین علیخواه، دانش‌آموختۀ جامعه‌شناسی

صفحه ای برای انتشار اخبار فعالیت ها

فردین علیخواه، دانش‌آموختۀ جامعه‌شناسی

صفحه ای برای انتشار اخبار فعالیت ها

فردین علیخواه، دانش‌آموختۀ جامعه‌شناسی

جامعه شناسی را با جامعه به اشتراک بگذار

طبقه بندی موضوعی

 

زندگینامه: 

والدینم قبل از به دنیا آمدن من، در سال 1347 ابتدا از شهر صومعه سرا در استان گیلان به کرمانشاه، و بعد، از آنجا به تهران مهاجرت می کنند. البته در هر کدام از این شهرها سکونت کوتاه مدتی داشته اند. در سال 1351 به دلیل فرصت استخدامی در ذوب آهن اصفهان، از شهر تهران به فلاورجان اصفهان مهاجرت می کنند. پدرم آن زمان آرماتوربند بود و در کارخانه ذوب آهن اصفهان کاری پیدا می کند. من در سال 1351 در همان شهر به دنیا آمدم. آنان به دلیل دلتنگی و شاید هم غربت زدگی در سال 1355 از فلاورجان به شهرستان طارم که یکی از بخش های استان زنجان است کوچ می کنند. طارم زادگاه پدرم است. من در آنجا این فرصت گرانقدر را داشتم تا با فرهنگ روستاهای آذری نشین کشور آشنا شوم و به تدریج زبان ترکی را نیز یاد بگیرم. آنان دو سال بعد یعنی در سال 1357به رشت مهاجرت می کنند. من اول ابتدایی را در روستا خواندم. تحصیلاتم را از دوم ابتدایی تا دبیرستان در شهر رشت و در مدارس دکتر حشمت، که حالا دبیرستان دخترانه قلم چی شده است، شهید روزبهان و جهاد فرهنگیان به پایان رساندم. راسش خودم، خودم را رشتی می دانم. پس از دریافت دیپلم اقتصاد، در سال 1370 برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی جامعه شناسی که در دفترچه انتخاب رشته «پژوهشگری علوم اجتماعی» نامیده می شود به دانشگاه تبریز رفتم. راستش به موضوعات اجتماعی علاقه داشتم ولی در آن زمان فرق بین جامعه شناسی و سایر شاخه های علوم انسانی را دقیق نمی دانستم. به همین دلیل ورود به هر کدام از این رشته ها برایم فرقی نداشت. خاطرات بسیار خوبی از دانشگاه تبریز دارم. در آنجا دوستان خوبی یافتم که دوستی مان همچنان ادامه دارد. در سال 1375 تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد جامعه شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران را آغاز کردم. در سال 1378 این مقطع را به پایان رساندم و ازدواج کردم و تا آغاز دوره دکترا سه سال نزد اساتیدم کارهای تحقیقاتی مختلف انجام دادم و تجربه کسب کردم. در سال 1381 در مقطع دکتری جامعه شناسی(سیاسی)  در دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شدم. در سال ۱۳۸۷ این دوره را به اتمام رساندم. هم اکنون عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان هستم.

 

 

در کل به موسیقی(بیشتر موسیقی بدون کلام) و سفر و خواندن کتاب علاقه زیادی دارم. طبیعت گردی، خیابانگردی یا پرسه زنی در شهر و کشف مکان ها، فرهنگ ها و آدم های جدید جزو علایق ام است. کوچ های خانواده ام هم این را نشان می دهد :) من جامعه شناس مبل نشین نیستم. اگر اندک پس اندازی داشته باشم به سفر می روم. پس از ازدواج نخست به مهم ترین شهرهای ایران سفر کردیم و پس از آن سفر به کشورهای مختلف دنیا آغاز شد. خودم فکر می کنم که آدم درون گرایی هستم. معمولا کم حرف می زنم و بیشتر در خودم سیر می کنم. البته در کلاس هایم زیاد حرف می زنم و هر چند دقیقه هم صدای خنده دانشجویان بلند می شود. این عمدی است. اساسا کلاس شاد بیشتر مطلب می گیرد. سعدی هم گفته است که : هر که شیرینی فروشد مشتری بر او بجوشد!

 

 

 

برای من جامعه شناسی آن نیست که مدام کتاب بخوانم، زیر سطرهای کتاب خط بکشم و غرق در تفکر و تأمل شوم. پرسه زنی در کوچه و خیابان و خوب دیدن و حرف زدن با آدمها را یکی از مهارت های جامعه شناس می دانم. گاهی اوقات فکر می کنم همه آن کتاب ها برای خوب دیدن است. جامعه شناسی برای من از زندگی شروع می شود و به زندگی ختم می شود. من در کلاس هایم هم سعی می کنم خوب دیدن را به دانشجویان یاد بدهم: کشف ناب با چشم ها! جامعه شناسی به بررسی زندگی می پردازد.

در کانال تلگرامم هم مطالبی می نویسم که از همین دیده ها شکل می گیرد.

 

راه تماس

 

 

 

ایمیل:

 

 

faralikhah@gmail.com

 

 

کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام

 

 

 

@fardinalikhah

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">